Hopp til innhold

Leonarda i mors mage

Kunde • Kunde av Haslien Fotografene
Brief • Lage unikt design til albumboks med teksten «Leonarda i mors mage»

Hos Haslien Fotografene tilbys det tre prisgrupper for design-trykk til album bokser: Vårt ferdige design som er ferdigtrykket, kundens egne design som vi kan tilpasse til albumbokser, eller et unikt design som vi har spesiallaget helt fra bunnen til kunden. Spesiallager vi design får kunden med seg den unike tilpassede klisjeen samt filen med vektor etter trykking, slik at dette blir kundens materiale.

I dette innlegget vil jeg vise frem hvordan jeg spesiallager et unikt design til kunden fra skisse til klisjé. Kunden, som i dette tilfelle er et foreldrepar, tok utgangspunkt i designet på et av albumene som vi har til utstilling i studio. De ville ha noe lignende design på albumboksen, men med deres eget navn til gravidbildene som ble tatt av Haslien Fotografene.

Prosessen med design, som i dette tilfelle er til en klisjé (bildet over), starter som regel alltid med å lage skisse på papir hvor jeg gjør forskjellige versjoner som jeg vurderer opp mot hverandre. Avhengig av kompleksitet så blir tegningene noen ganger skannet og igjen justert ytterligere i Photoshop, før jeg printer ut et eksemplar som enda en gang kan bli justert på nytt. Prosessen repeteres et ukjent antall ganger til jeg føler at den er klar for digitalisering.

I den digitale prosessen forbedres rundhet, størrelser, «kerning», linjer, med mer. Med den fysiske tegningen skannet, tegner jeg flere versjoner med forrige versjon som mal liggende under. I denne skapende prosessen dukker det stadig opp nye ideer som jeg prøver ut. I digital skissering går det mye raskere å prøve ut «deler» av designet.

Videoen under viser litt av den digitale skisseringen og vektorisering i rundt 100 ganger hastighet.

Til slutt tas den digitale tegningen inn i vektorprogram som Adobe Illustrator hvor jeg igjen bruker den valgte versjon for forbedringer. Denne gangen skal streker være skarpe og fine, kurver skal være runde, og alt justeres til det nøye og korrekt. Dette kalles vektorisering.

Jeg har funnet at i mine tilfeller tar vektoriseringen omtrent like mye tid som alle de andre fasene til sammen. Grunnen til dette er at alle «punkter» som bygger opp designet burde være helt presise. Det er ingen unødvendige punkter. Kurver er spesielt utfordrende. Det skal veldig lite til for at kurven ser feil ut, og det er virkelig en tidkrevende prosess. Ofte opplever jeg at de vanskeligste leddene i prosessene er å identifisere hva som må gjøres på en spesifikt kurve for at den skal se perfekt ut. Man kan se at den ikke har optimal form, men man får ikke satt helt fingeren på hvorfor, eller hvordan man fikser det. Så det blir litt grubling og eksperimentering for å finne frem til en endelig løsning.

Ved å være flere på huset, kan man droodle med de andre for å få innspill, ideer, og korrigeringen underveis frem til endelig resultat. Kunden er også med i prosessen underveis og får se noen «robuste» versjoner for tilbakemeldinger, innspill og til slutt godkjenning av endelig design.

Som man ser ligger det mye arbeid bak det å lage et profesjonelt design. Vi gjør også oppmerksom på at vi kun lager design som er beslektet med vår stil som du finner i vår portefølje. Er du på jakt etter designer til din tekst, bør du ta utgangspunkt i hva slags stil designeren utfører.

Bilde av imageboks med trykk